Kayak

18.9.2010 Tasik Shah Alam

Minggu ini bertempat di Tasik Shah Alam, kami didedahkan dengan satu aktiviti sukan air iaitu kayak. Aktiviti amat seronok dan boleh menenangkan minda serta release tension. Sekali lagi, aspek keselamatan amat dititikberatkan. Pemakaian PFD adalah diwajibkan.
Kayak dan Paddle
Sebelum menjalankan aktiviti kayak, kami diperkenalkan dengan kayak dan bahagian-bahagiannya. Seterusnya kami diajar cara memegang dan mengendalikan paddle. Kami juga diajar capsize dan recovery. Selesai teori, kami buat regangan secukupnya. Kemudian baru barkayak.
Bahagian-bahagian kayak
Buddy saya....emmmm siapa lagi, Tuan Azman laaa.. Kami berkayak kemudian diarahkan capsize dan buat recovery. Lepas recovery, sepatutnya saya naik kokpit dulu, tetapi saya tak boleh imbang masa Tn Azman naik. Almaklum lah... hehehe. So, kita orang buat keputusan Tn Azman naik dulu. Alhamdulillah berjaya. Respect Tn Azman, walaupun susah tetap usaha untuk naik juga tanpa putus asa.
Capsize - Rocevery... 1..2..push
Capsize - Rocevery .. Buddy System ... Tak yah tengok muka.. tengok seluar dah tahu siapa..
Ni saya nak cerita sikit... masa capsize tu sebenarnya masa dalam air, PFD saya dah sangkut kat Coaming. Agak lama juga saya tersangkut. Kawan- kawan dah perasan terutama Lan. Dia datang nak bantu. Tapi, mujurlah saya tak panik. Saya tarik PFD dan alhamdulillah terlepas. Saya rasa ini semua berkat doa dan selawat ke atas Rasulullah SAW sebelum menjalankan aktiviti tersebut.

Alamak... sangkut daaa....

Kemudian kami berkayak pusing-pusing tasik. Dalam semua orang syok-syok berkayak, sampai terlupa barang-barang yang ditinggalkan di tepi tasik tiada siapa yang jaga. Saya dan Tuan Azman perasan ada 4 orng remaja berada berhampiran barang-barang kami. Jadi kami ambil keputusan untuk balik ke pengkalan demi keselamatan barang-barang kami dan kawan-kawan.

No comments:

Post a Comment